Evaluarea riscurilor este activitatea prin care se identifica factorii de risc de accidentare si/sau îmbolnăvire profesionala si se determina cantitativ nivelul de risc al unui loc de munca/post de lucru.
Metoda INCDPM
– consta in identificarea tuturor factorilor de risc existenți la locul de munca analizat pe baza unor liste de control prestabilite si cuantificarea dimensiunii riscului pe baza combinației dintre gravitatea si frecventa consecinței maxime posibile asupra organismului uman.
– se obțin nivelurile de risc parțiale pentru fiecare factor de risc si nivelul de risc global pentru întregul sistem analizat (loc de munca).
Metoda se poate utiliza:
– la demararea unei activități, respectiv in faza de concepție si proiectare a locurilor de munca;
– in cursul realizării unei activitate, respectiv in faza de exploatare a locurilor de munca.
Etapele metodei
– Se constituie echipa de evaluare;
– Se definește sistemul de analizat;
– Se identifica factorii de risc din sistem;
– Se evaluează riscurile de accidentare si îmbolnăvire profesionala;
– Se ierarhizează riscurile si se stabilesc prioritățile de prevenire;
– Se propun masurile de prevenire.
Din echipa de evaluare pot face parte si reprezentanții lucrătorilor cu răspunderi specifice in domeniul securității si sănătății in munca.
Înainte de începerea evaluării, toți membrii echipei de evaluare trebuie sa cunoască metoda de evaluare si locul de munca analizat.
Instrumente
– lista de identificare a factorilor de risc – cuprinde principalele categorii de factori de risc de accidentare si îmbolnăvire profesionala existenți intra-un sistem de munca;
– lista de consecințe posibile ale acțiunii factorilor de risc – cuprinde categoriile de leziuni si vătămări ale integrității si sănătății organismului uman si localizarea lor posibila;
– scala de cotare a gravitații si probabilității consecințelor acțiunii factorilor de risc – cuprinde o grila de clasificare a consecințelor in clase de gravitate si clase de probabilitate a producerii lor;
– grila de evaluare a riscurilor – cu ajutorul ei, se realizează exprimarea efectiva a riscurilor existente la locul de munca analizat;
– scala de încadrare a nivelurilor de risc/securitate a muncii – cu ajutorul ei, se apreciază nivelul de risc previzionat;
– fisa de evaluare a locului de munca – cuprinde toate operațiile de identificare si evaluare a riscurilor de accidentare si îmbolnăvire profesionala;
– fisa de masuri propuse – cuprinde masurile de prevenire rezultate din evaluarea locului de munca din punct de vedere al riscurilor de accidentare si îmbolnăvire profesionala.
Informațiile din Fisele de masuri ale tuturor locurilor de munca din organizație vor sta la baza elaborării Planului de prevenire si protecție, o alta obligație legala a dvs. in calitate de angajator.